Wat is opera eigenlijk?

Naast den oplossing: “Is dat daadwerkelijk jij werkkring?”, horen jou mits professioneel operazanger vaak: “Maar wat bestaan opera re plusteken dingen komt opera vandaan? Waarom zingen zij zonet bizar? Waar gaat het overheen?”.

Duidelijk is dat er aantal vragen overheen opera wezen plusteken ie bestaan ook een kunstvorm die een goede uitleg plus proloog verdient. Opera is in ieder geval noch dikke mensen die hard plusteken schel onverstaanbaar zingen. Althans, meestal noch…

Wat zijn Opera plus waar komt ie vandaan
Opera zijn ten eerste eentje schouwburg-kunstvorm. Het zijn eentje spektakelstuk doodmoe rietje dingen den geschrevene gezongen wordt. De concertzanger ter pandjesjas of baljurk kan arias (monologen) of duetten (dialogen) overheen ene opera zingen, echter dat is noch wat opera existentie, net zomin indien dolletjes ‘To be or Not to afsluiting’ het toneelstuk van Shakespeare bestaat.

De moderne musical plus opera
De geavanceerde musical vermag gezien worden als ene achterkleindochter van de opera, ter operette plusteken klassieke musicals uit den jaren ’20-’40. Op dezelfde manier is opera dus een toneelstuk doodop muziek, met het helft grote onderscheid dat operazangers noch versterkt wordt vanwege microfoons. Het vergt toegewijde training om den technieken ter instuderen intomen om eenzaam plusteken dolletjes inclusief den inherent zeggenschap ene heel theater te volgooien plus manifest om ie rumoer van 80 instrumenten van het orkest in doorklieven, ondertussen jouw ook nog indien acteur eentje rol vertolkt plusteken de dirigent ter de gaten houdt.

Het stammen en de geschiedenis van opera
Opera bestaat ontstaan te Florence ten tijde van de Renaissance, kogelrond 1600 bloeiden ginds de welvaart plusteken den kunsten doodmoe. De gegoede burgerij had den waarschijnlijkheid zichzelf ter verdiepen ter astronomie, beeld- plus schilderkunst, wijsbegeerte plus geschiedenis. De fascinatie met ie Romeinse rijk, echter meer nog den Griekse Oudheid kwart hoogtij. Men kwam gewichtigheid elkaar te gezelschappen, zoals wij heden den Rotary Clubs bezitten, waar men mekaar nieuwe bevindingen liet staren en over allerhande knevelen discussieerden. Zo kwam er tussen 1573-1587 eentje gezelschap tezamen ter ie honk van Graaf Bardi. Vincenzo Galilei, vader van Galileo, wasgoed lid. Ze noemden zichzelf de Camerata de’ Bardi plus zijkant ronddwalen apart geïnteresseerd in den oude Griekse tragedies. Wellicht wegens ie voorkomen van koren ter diegene tragedies, bedachten zijde dat den toneelstukken doodop opzoeken zullen mens uitgevoerd.

Besloten werd wegens eentje spektakel ter geschreven doodmoe naslag, waar den manuscript gezongen worden. De manuscript moest ie belangrijkst blijven plus den naslag begeleidde. Dit worden den allereerste opera: Dafne (1597) gecomponeerd door Jacopo Peri. Dit werkkring is verloren getogen, maar ie idee sloeg aan. Slechts tien jaar straks verschijnen de eerste operas van Claudio Monteverdi. Zijn L’Orfeo (1607), L’Incoronazione lijnen Poppea, plusteken Il ritorno d’Ulisse in patria mens meesterwerken diegene heden den dag nog zeer regelmatig worden verricht. Luister naar L’Orfeo plus jij merkt dat de manuscript onvervalst op naslag genoemd wordt (recitar cantando – zingend pleit) plusteken ge belang grote ontroering eentje melodietje krijgt. De kopij staat voorop.

Lees verder argeloos den video.

Accepteer Essentiele cookies cookies om den universum te staren.
Als wij honderd klas vooruit doorspoelen onpasselijk de Barok, bestaan opera gewild, hoofdzakelijk ingevolge de eerste sterzangers van het genre – de castraten. Dit waren jongens diegene uitzonderlijk muzikaal waarden gebleken inclusief ene mooie heldere stem. Ze werden gecastreerd plusteken ondergingen ene allesomvattende muzikale training ter zang en intonatie. Door de castratie behielden ze hoen hoge stemkracht, plus om den training bouwden zijkant diegene stemkracht ge ter kracht plusteken omvang. Door de aangepaste hormoonbalans ontwikkelden zijkant zowel een grotere thorax, wat hielp gewichtigheid het zingen van lange frases doodop een asem. Het spectaculaire vocale vuurwerk wat zijde konden opvoeren trok eentje vitaal gehoor aan. De stemkracht plus muziek voerden de overhand doodop den manuscript. Vivaldi plusteken Porpora schreven opera’s snijwond dit eerste opera-goden, plus Händel probeerde wezen opera’s ook nog een beetje uitgebreidheid te verstrekken.

Accepteer Essentiele cookies cookies om den inhoud in bewonderen.
De man diegene ie startschot geeft snee de Klassieke periode ter den opzoeken is Mozart. En ook in den opera existentie hij revolutionair. Terwijl wezen rivaal Salieri nog sneetje de castraten schrijft, introduceert Mozart ene derde facet te den opera, immers ie dramatische. In mens opera’s werking geschrevene en opzoeken gezamenlijk met watten we doodmoe ie toneelpodium zien voorvallen. We wordt te het verhaal gezogen mits ter een filmrolletje. Hij speelt zowel met eentje ander aspect wat ge den geschiedenis van den opera zijn voortgekomen: Het was gewoon geworden dat de castraten den figuurlijk helden speelden, nochtans ze deden dat met een stemkracht die doodmoe dezelfde hoogte klonk mits eentje vrouwenstem. Mozart gebruikte geen castraten meer, echter liet ene vrouw den rol van kwajongen performen, verkleed mits manspersoon. Cherubino in Le Nozze lijnen Figaro (1786) existentie dus een jongensrol, gezongen ingevolge eentje vrouw. Omdat hij zichzelf zowel nog verkleedt, bestaat hij, op eentje gegeven ogenblik, ene als vrouw verklede kwajongen, gespeeld onderbrak ene vrouw. Dit zijn iets goedje beginnende luisteraars hevig aan moeten wennen, maar komt dus door overheen de castraten traditie van de opera geschiedenis.

Opera plus den industriële revolutie
Met het aanleggen van spoorlijnen over den hele grond, ten tijde van de industriële omwenteling, komen we ook te den opera in ene nieuw tijdperk terecht. Door ie aansluiting met exotische werelddelen verlangt vent onpasselijk verre oorden doodmoe ie podium. In deze tijdstip wordt opera’s geschreven over China (Turandot), India (Lakmé), Ceylon (Les Pêcheurs des Perles), Japan (Madame Butterfly), Zigeuners in Spanje (Carmen, 1875) plusteken het Wilde Westen (La Fanciulla del West, 1910). Dit leidde alreeds snel totdat eentje drang onpasselijk vertellen overheen het ‘werkelijke leven’, geavanceerde vertellen over gewone mensen. Deze beekje vlammend Verismo (Het Werkelijke), plus ge zichzelf in emotionele vertellen over eerwraak te Sicilië (Cavalleria Rusticana), armoedige studenten op eentje Parijse zolderkamer (La Bohème), of werklui doodmoe ene rivierboot ter Frankrijk (Il Tabarro).

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *